Nouvelles brèves

Fusion de Les Équipements Laguë et Les Équipements Veilleux

C’est avec beaucoup de fierté et d’enthousiasme que Les Équipements Laguë ltée et Les Équipements Veilleux inc annoncent leur fusion afin de procéder à un regroupement d’entreprises qui portera, à compter du 1er août prochain, le nom de Les Équipements Laguë ltée.

Pour Bernard Duquette coactionnaire de Les Équipements Veilleux, fondée en 1983 : «Cette fusion permet à nos deux entreprises d’unir leurs forces afin de créer une nouvelle entreprise plus compétitive pour relever les défis d’un marché qui évolue très rapidement.»

«Nos deux entreprises ont beaucoup en commun, rappelle André Laguë, directeur-général de Les Équipements Laguë, elles offrent la même qualité de service et elles n’ont qu’un seul engagement : fournir à leurs clients des produits et des services de qualité supérieure.»

Pour les employés de l’entreprise cette fusion est un engagement pour l’avenir. Ils en sont un actif essentiel depuis sa fondation.  Cette fusion permet plus que jamais de mettre en valeur que Les Équipements Laguë ltée est un endroit de choix où faire carrière.

Fondée en 1951 par Roger Laguë, Les Équipements Laguë ltée offre depuis 60 ans à ses clients des produits et services de toute première qualité dans les secteurs agricole, commercial, résidentiel et terrains de golf. L’entreprise vend à sa clientèle des solutions complètes du leader mondial John Deere, en plus de ceux d’une trentaine d’autres compagnies affiliées.  Elle compte 175 employés répartis dans 6 succursales au Québec, dont Saint-Hyacinthe où se trouve le siège social, ainsi qu’à l’Ange-Gardien, Pike River, Varennes, Sherbrooke et Coaticook.

Source: Les Équipements Laguë ltée

 

SNC-Lavalin acquiert Aqua Data

SNC-Lavalin a le plaisir d’annoncer qu’elle a fait l’acquisition d’Aqua Data, une société qui compte un effectif d’une centaine d’employés spécialisée dans le diagnostic et l’analyse informatisés des réseaux de distribution d’eau et de collecte des eaux usées pour des clients des secteurs public, commercial et industriel. Auparavant une filiale de Gaz Métro, Aqua Data a des clients au Québec, en Ontario, dans les Maritimes et aux États-Unis. Son siège social est situé à Pincourt, Québec, dans la région de Montréal.

Fondée en 1987, Aqua Data possède un savoir-faire unique dans les domaines du diagnostic de l’état des réseaux de distribution d’eau et de collecte des eaux usées, de la modélisation hydraulique, des programmes de rinçage unidirectionnel, ainsi que de la collecte et de la structuration des données. Aqua Data offre une expertise technique renommée et des outils de pointe pour ausculter et diagnostiquer les infrastructures d’aqueduc et les réseaux d’eaux usées, aidant ses clients à gérer leurs infrastructures, à planifier leur entretien et leur renouvellement, et à optimiser leurs investissements.

Source: Groupe SNC-Lavalin inc.

 

Roche poursuit sa croissance : création d’une filiale aux États-Unis

Roche ltée, Groupe-conseil annonce la création d’une filiale aux États-Unis. Cette nouvelle filiale sera basée à Salt Lake City, en Utah.

«L’ouverture de ce nouveau bureau s’inscrit parfaitement dans notre stratégie de croissance, qui s’appuie sur la synergie entre nos secteurs Industriels et International, et qui vise à créer de la valeur pour nos clients industriels qui opèrent à l’échelle du globe», a déclaré Mario W. Martel, président et chef de la direction de Roche.

Il a ajouté que cette région des États-Unis était particulièrement active dans les secteurs miniers et de la métallurgie, ainsi que du gaz et du pétrole, offrant un potentiel prometteur de développement pour le secteur Industriel du groupe.

Source: Roche ltée, Groupe-conseil

 

Une coentreprise d’Aecon obtient un contrat pour la construction d’une galerie hydraulique à Vancouver

Groupe Aecon inc. annonçait récemment qu’une coentreprise à laquelle prend part sa division Infrastructure a obtenu, de la part de Metro Vancouver, un contrat portant sur la construction d’une galerie hydraulique sous le fleuve Fraser dans l’agglomération de Vancouver, en Colombie-Britannique. Le partenaire d’Aecon dans le cadre de la coentreprise est McNally International Inc. de Hamilton, en Ontario.

En vertu du contrat, la coentreprise - dans laquelle Aecon détient une participation de 40% - effectuera le fonçage de deux puits, procédera à une excavation sur 1000 m à l’aide de la méthode de creusement de tunnels fondée sur l’équilibre de la poussée des terres (earth pressure balanced) et installera des plaques de recouvrement préfabriquées. Les travaux se dérouleront sous le fleuve Fraser, de Surrey jusqu’à Coquitlam, en Colombie-Britannique. Les travaux prévus dans le cadre du projet, parmi lesquels figurent également l’aménagement de deux chantiers de construction des puits, l’application du revêtement intérieur de tuyaux en acier soudés et la construction de deux chambres des vannes, sont commencés. Les travaux devraient se terminer à l’été 2014.

Le contrat s’inscrit dans le cadre du programme de gestion des risques du système de distribution de l’eau de l’agglomération de Vancouver. Le nouveau tunnel et la conduite d’eau remplaceront la canalisation qui se trouve actuellement sous le fleuve Fraser.

Source: Groupe Aecon inc.

 

SNC-Lavalin obtient un contrat au Venezuela

SNC-Lavalin annonçait récemment qu’elle s’est vu confier l’ingénierie d’avant-projet et de conception des projets d’exploitation de condensat de gaz des champs Río Caribe et Mejillones de la société Petróleos de Venezuela S.A. (PDVSA), au large du Venezuela. Ce contrat a été octroyé après la phase de présélection du concept menée à bien par SNC-Lavalin en 2010.

Le site du projet se trouve à environ 40 km au nord de la Péninsule de Paria, dans la région est du Venezuela. L’aménagement consistera initialement en un système de production préliminaire relié à une plate-forme avec têtes de puits et à des installations flottantes de production, de stockage et de déchargement. Il permettra d’exporter 30 000 bbl/j de condensat par pétrolier-navette et le gaz sera réinjecté en vue d’une extraction ultérieure. La seconde phase comprendra l’aménagement de tout le champ, entre autres de deux autres plates-formes, de puits sous-marins et d’un gazoduc d’évacuation relié à la côte de Guiria. La production de gaz s’élèvera à 17 millions m3 std/j.

Ce projet fait partie de l’aménagement du grand projet Delta Caribe Oriental de PDVSA, qui permettra d’extraire environ 56,6 millions m3 std/j des champs Río Caribe et Mejillones, des champs adjacents Dragón et Patao et de celui de Plataforma Deltana (Loran), à 300 km au sud-est de Guiria. Le gaz sera destiné au marché intérieur du Venezuela et à l’exportation, sous forme de gaz naturel liquéfié (GNL). Auparavant, SNC-Lavalin s’est vu confier par PDVSA l’étude de l’aménagement des champs Dragón et Patao et gérera également l’ingénierie d’avant-projet et de conception du gazoduc de Deltan.

Les travaux d’ingénierie d’avant-projet et de conception devraient durer 18 mois.

Source: Groupe SNC-Lavalin inc.

 

SNC-Lavalin obtient un contrat en Russie Arctique

SNC-Lavalin annonçait récemment que Globalstroy-Engineering lui a confié en sous-traitance de premier rang l’ingénierie détaillée et l’approvisionnement du lot 4 de la phase III du projet de Kharyaga. Elle fournira également des services de soutien à la gestion de projet et de mise en service.

Le champ de pétrole de Kharyaga se situe à 60 km au nord du cercle polaire, dans le territoire autonome des Nénètses, dans la province russe de Timan-Pechora, riche en pétrole. La phase III comprend la mise en valeur de réserves additionnelles, le maintien d’une production quotidienne de 30 000 bbl/j, l’utilisation d’au moins 95% du gaz associé et l’élimination du brûlage à la torche.

Ce site présente plusieurs défis à surmonter, entre autres les conditions extrêmes, les caractéristiques des fluides (H2S, kérosène), l’éloignement des installations sur les lieux et la nécessité de maintenir des opérations simultanées (OPSIM), ce qui exige l’adoption de solutions techniques complexes.

Les travaux, qui s’étendront sur 23 mois, ont déjà débuté et seront exécutés aux bureaux de Londres, au Royaume Uni, et de Moscou, en Russie, avec le soutien considérable, à Moscou, d’OAO Vnipineft, institut de conception russe détenu en partie par la Société.

Source: Groupe SNC-Lavalin inc.

 

Aecon conclut deux contrats totalisant 26 M$ avec Union Gas

Groupe Aecon Inc. a annoncé aujourd'hui que sa division Industrial a conclu avec Union Gas deux contrats de construction d'une valeur totalisant 26 millions $. En vertu de ces contrats, Aecon fournira une gamme complète de services de construction, notamment des services de gestion de projet à deux installations de compression du gaz naturel détenues en propriété exclusive par Union Gas Limited.

Aux installations de Lobo, situées près de London, en Ontario, Aecon travaillera à la modernisation et à l'expansion de la tuyauterie extérieure actuelle. Elle procédera également à des modifications et à des ajouts relatifs à l'électricité et à l'appareillage des installations. Le projet des installations de Lobo devrait être en grande partie terminé d'ici octobre 2011.

Aux installations de Dawn J, situées près de Chatham, en Ontario, Aecon assurera l'installation d'un nouveau compresseur et d'un nouveau groupe moteur, et réalisera les travaux connexes liés à l'électricité, à l'appareillage et aux commandes. Le personnel des installations de Cambridge d'Aecon Industrial assurera en outre la fabrication de larges tronçons de tuyauterie alésée pour les deux projets. L'achèvement du projet de Dawn J est prévu en août 2011.

«Notre relation avec Union Gas illustre à merveille la capacité d'Aecon de fournir à ses clients une solution qui répond à leurs différents besoins dans le domaine de la construction », a déclaré Ian Turnbull, président, Aecon Industrial, division Canada centre. « Outre les travaux de tuyauterie, de fabrication et d'installation d'un compresseur annoncés aujourd'hui, les différentes divisions d'Aecon offrent à Union Gas des services relatifs à ses installations d'approvisionnement en gaz naturel partout en Ontario. Elles ont aussi construit plusieurs bureaux locaux pour le compte de cette entreprise. Cette capacité, de pair avec notre engagement commun à fournir un milieu de travail sécuritaire, a fait d'Union Gas un de nos clients les plus fidèles.»

Source: Groupe Aecon inc.

 

Prix Génie Innovation 2011 à Newtrax Technologies pour le MineTrax

L’Ordre des ingénieurs du Québec a remis le Prix Génie Innovation 2011 à l’équipe de Newtrax Technologies inc. pour son positionneur souterrain MineTrax, un projet qui contribue à l’avancement des technologies dans les mines souterraines, au même titre que le GPS à la surface de la terre. Alexandre Cervinka, ing., président-directeur général et fondateur de Newtrax Technologies, a reçu le prix au nom de son équipe, lors du Gala de l’excellence qui a eu lieu le 12 mai dernier dans le cadre des activités du Colloque annuel de l’Ordre.

Le positionneur souterrain MineTrax est un projet d’ingénierie ambitieux qui vise à améliorer la santé et la sécurité des travailleurs et à accélérer les opérations de sauvetage en cas d’accidents, tout en réduisant la consommation d’énergie grâce à l’information fournie en temps réel. Avec son positionneur souterrain, l’équipe de Newtrax Technologies contribue aussi au partage de la richesse, puisqu’une partie du prix de chaque système installé dans un pays en voie de développement revient à des entreprises locales et contribue à créer des emplois techniques de qualité. Plusieurs chefs de file de l’industrie minière ont déjà adopté le positionneur MineTrax et l’utilisent comme plate-forme de communication.

Le prix Génie Innovation a pour but d’encourager l’innovation liée à l’ingénierie en reconnaissant le mérite autant du point de vue des résultats obtenus que des efforts investis. Les innovations récompensées par ce prix doivent obligatoirement contribuer à l’amélioration de la qualité de vie des êtres humains et correspondre aux valeurs fondamentales de l’ingénieur, soit : la compétence, la responsabilité, l’engagement social et le sens de l’éthique.

Source: Ordre des ingénieurs du Québec

 

Nouveau Manuel sur le bois lamellé-croisé

FPInnovations est heureuse de lancer son premier ouvrage sur le bois lamellé-croisé, intitulé CLT : Manuel sur le bois lamellé-croisé, un outil de référence de premier ordre pour tout intervenant dans le domaine de la construction résidentielle et non résidentielle. Il s’agit d’une collection d’informations techniques qui illustre la mise en application du bois lamellé-croisé (Cross-laminated timber ou CLT) et adaptée pour une utilisation dans le contexte des codes et normes en vigueur au Canada par les professionnels du milieu de la construction. Le manuel sur le bois lamellé-croisé est disponible en français et en anglais.

Le CLT est un produit d’ingénierie novateur, conçu en Europe, qui jouit d’une popularité grandissante dans plusieurs pays grâce à ses applications adaptées pour la construction résidentielle et non résidentielle. Il offre, entre autres, des performances structurales, thermiques, sismiques et acoustiques exceptionnelles. Il rend possibles de nouveaux concepts à plan ouvert et des mises en chantier plus rapides, plus propres, plus sécuritaires et moins bruyants.

CLT : Manuel sur le bois lamellé-croisé a vu le jour grâce au soutien financier de Ressources naturelles Canada dans le cadre du Programme des technologies transformatrices qui a été mis sur pied pour orienter et accélérer le développement de nouveaux produits comme les panneaux lamellés-croisés et leur introduction au Canada et en Amérique du Nord.

Source: FPInnovations

 

Nouvelles technologies pour le bois d’ingénierie

La Société informatique SAFI inc., en partenariat avec le Centre d’expertise sur la construction commerciale en bois (cecobois) met sur le marché un nouveau logiciel pour la conception des structures en bois d’ingénierie pour les projets commerciaux et industriels.

SAFI Bois est le dernier logiciel créé par l’entreprise de Québec. Sa gamme de produits s’applique aux structures de bâtiments, de ponts, de tours et aux structures de forage terrestre ou maritime. Ces technologies sont adaptées aux structures d’acier, de béton, d’aluminium et de bois d’ingénierie. Dans son domaine, SAFI domine le marché avec sa vaste gamme de produits pour diverses applications.

La clientèle de SAFI est diversifiée et comprend les firmes de génie-conseil, les fabricants et les manufacturiers ainsi que les organismes publics partout au Canada. Dans le domaine des structures de forage, SAFI est utilisé par les leaders mondiaux dans ce domaine en Alberta, aux États-Unis et en Chine.

L’entreprise entrevoit la création d’un programme d’avant-garde en vue d’établir des partenariats avec les entreprises établies afin de leur permettre de mieux maîtriser la nouvelle gamme de technologies intégrées de SAFI, soit la gamme des technologies virtuelles de structures qui sera disponible prochainement pour les projets d’infrastructure dans le domaine des ponts, de l’énergie et du bâtiment incluant la conception de structures hybrides en bois. À l’aide de ces nouvelles technologies, les ingénieurs pourront explorer plus facilement la faisabilité de leurs projets à l’aide de matériaux différents pour une même application structurale en toute sécurité incluant les préoccupations reliées au séisme.

À cet effet, SAFI établit un programme de formation continue, tout au long de l’année, offert aux ingénieurs dans les divers domaines en structure incluant les nouvelles technologies intégrées pour simuler les modèles en objets 3D servant à la conception et à la fabrication.

Source: Société Informatique SAFI

 

Pasquin St-Jean remporte un prix Armatura 2011

L’Institut d’Acier d’Armature du Québec (IAAQ) dévoilait le 17 mai les lauréats de l’édition 2011 de son concours annuel Armatura, qui souligne l’excellence des travaux en béton armé. Le projet Blù Rivage de Pasquin St-Jean, membre de Roche ltée, Groupe-conseil a été primé dans la catégorie Résidentielle.

Ce développement résidentiel, situé à Longueuil, est composé de 220 appartements de type condominium répartis sur 25 étages. Le projet Blù Rivage contient près de 1500 t d’acier d’armature. Il s’est démarqué par plusieurs points novateurs et des défis intéressants.

Étant donné les conditions de sol, toute la phase nord a dû être construite sur des pieux dont le nombre a été minimisé en augmentant leur capacité portante maximale jusqu’à 1500 kN (350 Kips).

«Plusieurs études ont été réalisées avec des logiciels de pointe afin de déterminer la solution optimale pour ce qui est du système de résistance aux efforts latéraux en béton armé, tout en respectant les exigences architecturales», a déclaré Claude Pasquin de Pasquin St-Jean.

Le succès de ce projet a été rendu possible grâce au travail d’équipe de nos professionnels et de l’engagement continu de chacun.

Source: Roche ltée, Groupe-conseil

 

Les Industries Viau renouvelle son ISO avec brio

Les Industries Viau inc. est fière d’annoncer la réussite, pour une deuxième année consécutive, d’un audit de conformité aux normes internationales ISO 9001:2008 sans aucune dérogation.

Grâce à l’effort constant de tous ses employés, la compagnie de Saint-Laurent, Québec, a obtenu une note parfaite, sans aucune dérogation mineure ou majeure. Deux des principaux points forts observés consistent à la numérisation de tous les documents papier et leur insertion dans le dossier client incluant les photos, ainsi que le faible taux de retours sur garantie.

Les Industries Viau inc. est une des entreprises les plus expérimentées au Québec dans le domaine de la réparation et de la vente de cylindres, pompes, valves, moteurs, unités de puissance et accessoires hydrauliques.

Source: Les Industries Viau inc.

 

Lancement officiel de la construction du parc Underpass

Waterfront Toronto, les gouvernements du Canada et de l'Ontario et la Ville de Toronto célébaient récemment lle lancement officiel de la construction du parc Underpass, étape importante dans l'aménagement des terrains de l'Ouest de la rivière Don.

Le parc Underpass est le plus grand parc jamais construit sous un passage supérieur au Canada, et le premier du genre à Toronto. Ce parc urbain unique en son genre transforme l'espace vacant sous les passages supérieurs de l'avenue Eastern et des rues Richmond et Adelaide en un équipement collectif lumineux et accueillant et en un espace public important du secteur Ouest de la rivière Don.

Les imposantes structures de béton des passages supérieurs constituent actuellement une barrière entre les parties nord et sud de ce quartier. Avec le parc Underpass, le secteur situé sous ces passages supérieurs est redéfini de façon novatrice afin de créer un espace public accueillant qui relie les deux parties des terrains de l'Ouest de la rivière Don, contribuant ainsi au dynamisme du milieu et au succès des projets d'aménagement en cours dans le secteur.

Conçu par le cabinet d'architecture du paysage Phillips Farevaag Smallenberg en collaboration avec The Planning Partnership, le parc Underpass tire le meilleur parti possible des conditions particulières du site, imposées par les passages supérieurs en béton massif, et transforme ce qui constituait un point faible de ce quartier en un espace public accueillant et distinct.

Le parc sera construit en deux phases. La première portera sur le secteur situé à l'est de la rue St. Lawrence, près de la zone de River City qui est aménagée par le secteur privé et du nouveau complexe d'habitations à loyers modiques de la Toronto Community Housing. La première phase devrait être terminée d'ici la fin de 2011. La seconde phase de la construction du parc portera sur le secteur situé à l'ouest de la rue St. Lawrence.

À l'instar d'autres projets, la construction du parc Underpass témoigne des progrès réalisés en lien avec les terrains de l'Ouest de la rivière Don et du dynamisme du secteur, qui abritera le village des athlètes pendant les Jeux panaméricains de 2015. Les travaux avancent rapidement sur tous les terrains de l'Ouest de la rivière Don, aussi bien dans le secteur qui abritera le village des athlètes que dans les secteurs adjacents.

Depuis 2005, Waterfront Toronto a inauguré plus de 17 parcs et espaces publics nouveaux ou modernisés, dont des quais ondulés, des terrains de sport, des sentiers revitalisés et de nouveaux parcs riverains. L'an dernier, l'organisation a inauguré Canada's Sugar Beach et Sherbourne Common South dans le nouveau quartier East Bayfront et lancé la construction du parc Don River, sur les terrains de l'Ouest de la rivière Don. Waterfront Toronto a aussi conclu des ententes d'aménagement privé dans le secteur riverain avec Great Gulf Homes, Urban Capital et Hines, ainsi qu'avec le collège George Brown relativement à la construction de son nouveau pavillon des sciences médicales, sur Queens Quay.

Les gouvernements du Canada et de l'Ontario et la Ville de Toronto ont créé Waterfront Toronto pour superviser et diriger la revitalisation du secteur riverain de Toronto. L'accessibilité publique, l'excellence des projets, le développement durable, le développement économique et la viabilité budgétaire sont les éléments clés de la revitalisation du secteur riverain.

Source: Waterfront Toronto

 

De grands projets de construction feront croître l'emploi en Ontario jusqu'en 2019

Des projets de construction industrielle et de services publics d'envergure pousseront l'emploi dans le secteur de la construction en Ontario à des niveaux quasi records au cours des prochaines années. La croissance de la construction se fera de façon constante jusqu'en 2019; cependant, les gains au chapitre de l'emploi ne seront pas répartis également à l'échelle de la province, ce qui entraînera une certaine instabilité dans les marchés de l'habitation régionaux.

Selon un nouveau rapport prévisionnel publié par le Conseil sectoriel de la construction (CSC), environ 60 000 nouveaux venus devraient se joindre à la main-d'œuvre du secteur de la construction de la province au cours des neuf prochaines années. Toutefois, le secteur devra toute de même recruter quelque 100 000 nouveaux travailleurs pour répondre aux besoins en main-d'œuvre et remplacer les 73 000 travailleurs qui partiront à la retraite.

L'importance du marché de la construction de l'Ontario dissimule les incidences qu'ont les principaux projets sur les marchés régionaux de la construction, explique George Gritziotis, directeur général du CSC, qui constate que des cycles locaux dans le secteur de la construction d'habitations, ainsi que le début et la fin d'importants projets dans les secteurs industriel et des services publics, créeront des sommets et des creux distincts dans chaque région. « Mais ces changements seront dominés par les projets prévus pour la région du Grand Toronto », ajoute-t-il.

Selon le rapport Construire l'avenir, Évaluation du marché du travail de la construction en Ontario de 2011 - 2019, les secteurs de la construction résidentielle et non résidentielle connaîtront tous deux une croissance graduelle, avec des projets industriels, commerciaux, institutionnels, miniers et de services publics comme principaux moteurs. Parmi les projets d'envergure, notons l'expansion des réseaux de transport en commun dans la région du Grand Toronto et dans certaines régions du centre de l'Ontario, la construction de nouvelles installations minières dans le nord de l'Ontario et la construction de nouvelles installations liées aux Jeux panaméricains de 2015. Le secteur non résidentiel sera également stimulé par des investissements dans des projets d'infrastructures énergétiques, visant entre autres les centrales nucléaires.

Chaque année, le CSC publie un rapport prévisionnel sur les besoins en main-d'œuvre par province, et ce, pour les neuf prochaines années, après consultations auprès des chefs du secteur, notamment des propriétaires, des entrepreneurs et des groupes syndicaux ainsi que des gouvernements et des établissements d'enseignement. Le rapport de l'Ontario présente les éléments détaillés de l'offre et de la demande de main-d'œuvre dans les cinq régions de la province : la région du Grand Toronto, le centre de l'Ontario, le nord de l'Ontario, l'est de l'Ontario et le sud­ouest de l'Ontario.

Source: Conseil sectoriel de la construction

Industry News

SNC-Lavalin Acquires Aqua Data

SNC-Lavalin is pleased to announce the acquisition of Aqua Data, a company of about 100 employees specializing in the computerized diagnosis and analysis of water distribution systems and wastewater collection systems for municipal, commercial and industrial clients. Formerly a subsidiary of Gaz Métro, Aqua Data has clients in Quebec, Ontario, the Maritimes and the United States. Its head office is in Pincourt, Quebec, near Montreal.

“Municipalities across North America are concerned about asset management and investing in the renewal of their ageing water infrastructure and Aqua Data has the expertise to help us respond directly to these challenges,” said Riadh Ben Aïssa, Executive Vice-President, SNC-Lavalin Group Inc. “This acquisition, combined with our existing expertise in urban engineering and construction, pavement management and engineering, and the environment, will broaden our service offering and allow us to provide even more complete and strategic solutions to our clients in this sector.”

Founded in 1987, Aqua Data has unique expertise in diagnosing the condition of water distribution and wastewater collection systems, hydraulic modelling, unidirectional flushing programs and in the collection and structuring of data. Aqua Data has renowned capabilities and state-of-the-art tools for studying water and waste water infrastructure, and for helping clients manage their infrastructure, plan the maintenance and renewal of operations and optimize their investments.

“This is a win-win situation for both our companies,” said Francis Lebuis, President of Aqua Data. “Our specialized expertise, proprietary equipment and computerized tools bring added value to SNC-Lavalin’s service offering, and Aqua Data will benefit from SNC-Lavalin’s global presence in the infrastructure and water sectors.”

SNC-Lavalin is one of the leading engineering and construction groups in the world and a major player in the ownership of infrastructure, and in the provision of operations and maintenance services. SNC-Lavalin has offices across Canada and in over 35 other countries around the world, and is currently working in some 100 countries. In business since 1911, the Company celebrates its 100th anniversary in 2011.

Source: SNC-Lavalin Group Inc.

 

Roche Continues to Grow: Opening of a New Subsidiary in the United States

Roche Ltd, Consulting Group announced that it will be creating a new subsidiary in the United States, to be based in Salt Lake City, Utah.

“Opening this new office fits perfectly into our growth strategy, which aims to foster synergy between our Industrial and International sectors and build value for our industrial clients operating on a global scale,” said Mario W. Martel, Roche’s president and CEO.

He added that the chosen region is particularly active in the mining and metallurgy sectors, as well as gas and petroleum sectors, offering promising development potential for the Group’s industrial division.

Source: Roche Ltd, Consulting Group

 

Aecon Joint Venture Awarded Contract for Port Mann Main Water Supply Tunnel in Vancouver

Aecon Group Inc. recently announced that a joint venture in which its Infrastructure Division is participating has been awarded a project with Metro Vancouver for the construction of a Water Supply Tunnel under the Fraser River in Greater Vancouver, British Columbia.

Under the contract, the Joint Venture, in which Aecon is a 40% partner, will sink two shafts and excavate 1,000 m of EPB (earth pressure balanced) tunnel with precast segmental lining under the Fraser River from Surrey to Coquitlam, British Columbia. Work on the project which also includes the set up of two shaft sites, installation of welded steel pipe lining and construction of two valve chambers will begin immediately. Completion is expected in the summer of 2014.

Aecon’s partner in the Joint Venture is McNally International Inc. of Hamilton, Ontario.

The contract forms part of Greater Vancouver’s water transmission system risk management program. The new tunnel and water pipe will replace an existing, older pipeline under the Fraser River.

“This is the third large heavy civil infrastructure award that Aecon has been part of in British Columbia in the past two years,” said Teri McKibbon, Aecon’s Chief Operating Officer. “It reinforces Aecon’s position as a leader in B.C.’s civil construction sector.”

Source: Aecon Group Inc.

 

SNC-Lavalin Awarded Detailed Engineering and Procurement for Total's Kharyaga Field in Arctic Russia

SNC-Lavalin is pleased to announce that it has been selected by Globalstroy-Engineering as the prime sub-contractor to perform detailed engineering and procurement for Phase III Package 4 of the Kharyaga project. SNC-Lavalin will also provide project management support and commissioning services.

The Kharyaga oil field lies 60 km north of the Polar Circle, in the Nenets Autonomous Territory, in Russia’s oil-rich Timan-Pechora province. Phase III involves developing additional reserves, sustaining a daily output of 30,000 barrels a day, achieving 95% associated gas utilization and eliminating flaring.

There are several challenges to overcome at this site including the harsh environment, the fluid characteristics (H2S, paraffin), the remoteness of the site’s existing infrastructure and the need to maintain simultaneous operations (SIMOPS), which require the adoption of sophisticated technical solutions.

The work, which will be executed over a 23-month period, has already begun and will be executed in SNC-Lavalin’s London, UK and Moscow offices with extensive support from its partially-owned Russian design institute OAO Vnipineft in Moscow.

“We are delighted with this award“, said Jean Beaudoin, Executive Vice-President, SNC-Lavalin Group Inc. “We have been active in Russia and the former Soviet Union for many years, and have great confidence in this market. We are particularly pleased that we can benefit from Vnipineft’s knowledge and experience on this challenging project.”

Source: SNC-Lavalin Group Inc.

 

SNC-Lavalin Awarded FEED for PDVSA's Giant Rio Caribe-Mejillones Offshore Development

SNC-Lavalin is pleased to announce that it has been selected to perform the front end engineering and design (FEED) for Petróleos de Venezuela, S.A.’s (PDVSA) Rio Caribe-Mejillones gas-condensate development offshore Venezuela. This award follows SNC-Lavalin’s successful completion of the concept screening phase in 2010.

The project site is located about 40 km north of the Peninsula De Paria in the eastern part of Venezuela. The development will initially comprise an early production system using a wellhead platform and floating production, storage and offloading (FPSO) facilities. It will export 30,000 barrels of condensate per day by shuttle tanker, and gas will be re-injected for future recovery. The second phase will involve full field development comprising two further platforms, subsea wells and a gas export pipeline to shore at Guiria. Gas production will be 600 million standard cubic feet per day (mmscfd).

This project is part of PDVSA’s Project Delta Caribe Oriental development, which will produce about 2,000 mmscfd from Rio Caribe-Mejillones, the adjacent Dragon-Patao fields and the Plataforma Deltana (Loran) field 300 km southeast of Guiria. Gas will be used for the Venezuelan national market and exported as liquefied natural gas (LNG). SNC-Lavalin was previously contracted by PDVSA to review the Dragon-Patao field development and will also manage the FEED for the Deltana pipeline.

“We are proud of the confidence PDVSA has shown in SNC-Lavalin’s technical expertise and are looking forward to working with them on this important development,” said Jean Beaudoin, Executive Vice-President, SNC-Lavalin Group Inc.

The FEED work is expected to take 18 months.

Source: SNC-Lavalin Group Inc.

 

Aecon Awarded Two Union Gas Contracts

Aecon Group Inc. announced recently that its Industrial Division has been awarded two construction contracts from Union Gas totalling $26 million. Under the contracts, Aecon is providing comprehensive construction services, including project management, at two natural gas compressor stations wholly owned by Union Gas Limited.

At the Lobo site, located near London, Ontario, Aecon is reworking and expanding existing yard piping, as well as electrical and instrumentation yard modifications and additions. Substantial completion of the Lobo project is expected in October 2011.

At the Dawn J site, located near Chatham, Ontario, Aecon’s scope consists of a new compressor and driver package installation, electrical, instrumentation and controls work. Fabrication of large bore pipe spools for both sites will be performed at Aecon Industrial’s Cambridge facility. Completion of the Dawn J project is expected in August 2011.

“Our relationship with Union Gas is a good example of Aecon’s ability to provide clients with one solution for their varied construction needs,” said Ian Turnbull, president of Aecon Industrial, Central Canada Division. “In addition to the compressor, piping and fabrication work announced today, Aecon’s various divisions also provide natural gas service installations for Union Gas throughout Ontario, and have built several local offices for them as well. This ability, along with our shared commitment to providing a safe work environment, has made Union Gas one of our longest standing clients.”

Source: Aecon Group Inc.

 

The 2011 Prix Génie innovation Goes to Newtrax Technologies for its MineTrax Underground Networking System

The Ordre des ingénieurs du Québec (OIQ) awarded the 2011 Prix Génie innovation to the Newtrax Technologies inc. team for its MineTrax underground networking system, a solution that contributes to the advancement of technology in underground mines similar to what the GPS has done on the Earth’s surface. Alexandre Cervinka, Eng., CEO and founder of Newtrax Technologies, received the award on behalf of his team at the Gala de l’excellence on May 12, 2011, as part of the activities of the Annual OIQ Symposium.
“Newtrax Technologies honours the profession by demonstrating the innovative ability of Québec engineering and by exporting a technology that has a tangible impact on the quality of life and safety of mine workers,” stated Maud Cohen, Eng., president of the OIQ, at the award ceremony.

MineTrax underground networking system is an ambitious engineering project designed to improve the health and safety of workers, speed up rescue operations in the event of accidents, and reduce energy consumption through real-time information supply. The underground network created by the Newtrax Technologies team also shares the wealth, since a portion of the cost of each system that is installed in a developing country comes back to local businesses and helps create quality technical jobs. Several leaders in the mining industry have already adopted the MineTrax solution and use it as a communication platform.

The goal of the Prix Génie innovation is to encourage innovative engineering by recognizing its value both in terms of the results achieved and the efforts made. Innovative engineering rewarded by this award must necessarily help improve the quality of life of human beings and reflect the fundamental values of the engineering, which are competence, responsibility, social commitment and ethics.

Newtrax Technologies is a Montreal-based high-technology company that is specialized in battery-powered wireless networks. These networks are used, among other things, for text messaging, tracking workers and production equipment telemetry.

The MineTrax network platform developed by Newtrax Technologies was designed for underground mines in collaboration with several mining application specialists. It offers a range of solutions for improving safety, productivity, condition-based maintenance and energy management.

Source: Ordre des ingénieurs du Québec

 

New Cross-Laminated Timber Handbook

FPInnovations is pleased to launch its first guide to cross-laminated timber (CLT) applications, entitled CLT Handbook, a top-calibre reference work for the residential and non-residential construction sectors. Aimed at building professionals, it provides technical information and illustrates CLT applications adapted to current Canadian standards and codes. The CLT Handbook is available in English and French.
An innovative engineered wood product developed in Europe, CLT is gaining popularity in a number of countries for residential and non-residential applications.

According to Hervé Deschênes, FPInnovations vice-president, "The ever-growing number of large buildings around the world that are built with CLT bear witness to the wide array of advantages that this product offers the construction sector. In Canada, CLT is becoming an increasingly popular material for multi-storey structures, that is, buildings with four or more floors. The detailed explanations contained in the CLT Handbook are the outcome of exhaustive studies and years of research and real-life testing of CLT for contemporary residential and non-residential wooden construction."

The CLT Handbook was developed with financial support from Natural Resources Canada under the Transformative Technologies Program, which was launched in order to guide and accelerate the development of new products like cross-laminated panels and their introduction in Canada and across North America.
Numerous scientific, technical and financial consultants and contributors, both national and international, in the industrial and government sectors, were involved in creating the CLT Handbook. They include members and friends of FPInnovations, Natural Resources Canada (Canadian Forest Service), the provinces of British Columbia, Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Ontario, Quebec, Nova Scotia, New Brunswick and Newfound and Labrador, and the Yukon government.

In the words of Pierre Lapointe, president and CEO of FPInnovations, "Thanks to partnerships like these we can demonstrate the viability of innovative technologies, with a view to marketing new products or developing new markets. The CLT Handbook is a green construction jewel and another example of FPInnovations' contribution to transforming the forest industry. FPInnovations is continuing to assume its leadership role by paving the way to wood-based, living solutions."

Source: FPInnovations

 

Azimut Appointed Leica Geosystems GIS Dealer for Quebec and Eastern Canada

Groupe de géomatique Azimut inc., a Canadian consultancy specializing in GIS applications for municipal clients, has been appointed as a Leica Geosystems dealer for GIS-related products in Quebec and Eastern Canada.

Groupe de géomatique Azimut has been serving Quebec municipalities for 13 years. The company was founded to help cities with GIS training, consulting, and software. The addition of GIS solutions from Leica Geosystems allows Azimut to offer full-service GIS consulting to municipal clients.

Adding Groupe de géomatique Azimut as a GIS dealer is also important for us, according to Leica Geosystems GIS Business Development manager Joshua Knight. “Quebec and Eastern Canada are underserved by real GIS expertise,” he says, “We are proud to be associated with the region’s premier GIS services firm—with Leica Geosystems solutions completing Azimut’s GIS solutions lineup, they’ll be offering new and existing clients the best GIS products available. That’s good news for Canada’s cities!”

Source: Leica Geosystems Inc.

 

Joy Global Acquires LeTourneau Technologies

Joy Global Inc. recently announced that it has entered into a definitive agreement to acquire a 100% ownership interest in LeTourneau Technologies Inc. from Rowan Companies, Inc. for $1.1 billion in cash. LeTourneau designs, builds and supports equipment for the mining and oil and gas drilling industries, and has been a leader in the earthmoving equipment industry since the 1920s. The transaction has been approved by both companies’ boards of directors. Completion of the transaction is subject to the receipt of necessary regulatory approvals and other customary closing conditions and is expected to occur within 60 days

LeTourneau operates two business segments – mining products and drilling products. The mining products business is the world’s leading manufacturer of large wheel loaders for surface mining, providing the industry’s largest model sizes and payload capacities.

LeTourneau’s drilling products business is a leading designer of offshore jack-up drilling rigs as well as a manufacturer of the primary components for these rigs. It is also a major manufacturer of drilling equipment for large land and offshore rigs and of specialty steel products.

“This acquisition represents a compelling opportunity for Joy Global Inc. and our shareholders, with strong growth prospects for both the mining products and drilling products business segments,” said president and CEO Mike Sutherlin. “The LeTourneau mining products business is a natural fit with our P&H business. It adds another solution for surface loading that complements our electric mining shovels, and gives us access to smaller and non-electrified mines. The drilling products business moves us into another area of resource extraction that has similar fundamentals and value drivers as surface and underground mining, and therefore is a good fit for our business model which focuses on equipment reliability and Life Cycle Management. Oil and gas has been defined as a strategic growth opportunity for a number of years, and LeTourneau gives us a great entry point into this sector. We welcome the LeTourneau team to Joy Global Inc. and look forward to working together to pursue the growth opportunities that come with the combined business.”

LeTourneau is well positioned to grow its mining business as mine expansion continues. It is the only manufacturer of electric drive loaders and has the broadest range and largest sizes of wheel loaders in the mining industry. These are the only wheel loaders with installed power greater than 2,000 hp rating, and the only wheel loaders capable of loading 360 t haul trucks. LeTourneau’s mining products business will be integrated with Joy Global Inc.’s P&H Mining Equipment business.

Randy Baker, president and COO of P&H Mining Equipment said, “The addition of LeTourneau’s front-end loaders will enhance our product offering and leverage our existing manufacturing and product distribution networks. We expect a smooth integration since P&H already serves as a dealer for LeTourneau in key geographies around the world. In addition, LeTourneau’s electric drive technology is more efficient than mechanical drive systems, which has resulted in strong order growth. We believe that the LeTourneau business gives us the opportunity to further build on our Life Cycle Management strategy by adding a complementary product range that brings volume and scope to our aftermarket business. We intend to use this acquisition to more efficiently provide our customers with better service levels. As a result, we will look for ways to integrate the LeTourneau and P&H field facilities and distribution activities.”

LeTourneau’s drilling products business is expected to benefit from the renewal of a new rig build cycle for both offshore and land rigs. This demand is driven by the increased requirement for new, high-specification rigs and the emerging need to replace the majority of the jack-up fleet that is approaching its design life. This industry trend is well supported by 22 new jack-up rig orders thus far in 2011, with options for 28 more. With a full suite of drilling equipment and well recognized brands, LeTourneau is ideally positioned to benefit from this improvement in the land and offshore drilling markets. LeTourneau’s revenues have been restricted because its addressable customer base largely competes with Rowan for drilling contracts, and therefore the change of ownership will significantly expand LeTourneau’s market acceptance.

Source: Joy Global Inc.

 

Construction Officially Begins on Underpass Park

Waterfront Toronto together with the Governments of Canada, Ontario and the City of Toronto celebrated the official start of construction for Underpass Park, a significant milestone in the development of the West Don Lands.

Underpass Park is the most extensive park to ever be built under an overpass in Canada, and the first of its kind in Toronto. The unique urban park is transforming the derelict space beneath the Eastern Avenue, Richmond and Adelaide overpasses into a bright and welcoming neighbourhood amenity and a key public space in the West Don Lands community.

The imposing concrete structures of the overpasses currently act as a barrier between the north and south parts of the community. Underpass Park innovatively re-engineers the area under the overpasses to create an inviting public space that connects the two parts of the West Don Lands, contributing to the vibrancy of the neighbourhood and the success of the development projects underway in the area.

Designed by landscape architectural firm Phillips Farevaag Smallenberg with The Planning Partnership, Underpass Park maximizes the unique site conditions imposed by the massive concrete overpasses to convert a neighbourhood liability into a welcoming and distinct public space.

The park is being built in two phases, with the portion east of St. Lawrence Street adjacent to both the River City private sector development and the new affordable housing complex by Toronto Community Housing, being constructed first. The first phase is expected to be complete by the end of 2011. The second phase of the park, on the western side of St. Lawrence Street, will be built next.

Construction of Underpass Park is another sign of the momentum and progress being made in the West Don Lands, which will be home to the Athletes’ Village during the 2015 Pan Am Games. Work is well underway throughout the West Don Lands, both in the area that will be home to the Athletes’ Village and the areas surrounding it.

Source: Waterfront Toronto

 

Major Construction Projects Drive Ontario Building Skyward Until 2019

Big industrial and utility projects will drive construction employment to near record highs in Ontario over the next few years. Building will expand steadily until 2019, though gains will not be distributed evenly throughout the province and will cause some volatility in regional housing markets.

A new forecast scenario published by the Construction Sector Council (CSC) says an estimated 60,000 new workforce entrants are expected to join the province’s construction workforce over the next nine years. But the industry will still need to recruit almost 100,000 more to meet demand and to compensate for the 73,000 retirements.

The large size of the Ontario construction market conceals the impact of major projects on regional construction markets, says George Gritziotis, CSC executive director, noting that local housing cycles and the start and end of big industrial and utility projects create distinct peaks and troughs in each region. “But changes will be dominated by the big projects planned for the GTA,” he adds.

Construction Looking Forward: An assessment of construction labor markets from 2011-2019 for Ontario says both residential and non-residential construction are on a gradual upward track, with proposed industrial, commercial, institutional, mining and utilities projects leading the way. Expansion of public transit in the Greater Toronto Area (GTA) and parts of Central Ontario, new mining facilities in Northern Ontario, building related to the 2015 Pan American games, and investments in energy infrastructure such as nuclear plants are among the major projects.

Each year, the CSC releases nine-year labor forecast scenarios for each province following consultations with industry leaders, including owners, contractors and labor groups, as well as governments and educational institutions. The Ontario report details the supply and demand for labor of each of the province’s five regions: GTA, Central, Eastern, Northern and Southwestern.

Source: Construction Sector Council

 

 


© InfraStructures - Tous droits réservés - All rights reserved