Nouvelles brèves


 

Les chariots élévateurs Meclift maintenant distribués au Canada
Les chariots élévateurs du fabricant d’équipement finlandais Mecalift Oy sont désormais disponibles sur le marché canadien. L’entreprise se spécialise dans la fabrication de machines ayant une capacité de levage élevée pour les ports, les aéroports et les applications industrielles. C’est la société montréalaise GT Group qui assurera la distribution des chariots élévateurs d’une capacité de 16 à 50 t.

Fondée en 1978, GT Group offre des services de transport, de réparation, de modification, de location, de stockage, d’entreposage et de transbordement de conteneurs à des clients au Canada et aux États-Unis.

Parmi les modèles Meclift, le ML1812R d’une capacité de 18 t est le modèle le plus populaire. Grâce à sa flèche télescopique, le chariot peut remplir ou vider un conteneur maritime à l’aide d’accessoires tels que des fourches, pinces ou poutre de levage.

«Une machine Meclift peut faire le travail de plusieurs machines traditionnelles, ce qui signifie de réelles économies pour le client», déclarait Janne Kalliomäki de Mecalift Oy. «Avec notre chariot à flèche télescopique, le client peut répondre à la plupart de ses besoins en utilisant une seule machine.»

Source: Mecalift Oy

 

DUROKING fait l’acquisition du groupe Nepveu
Le Groupe DUROKING annonçait récemment l’acquisition du groupe Nepveu, devenant ainsi l’un des plus importants joueurs de la province de Québec en matière de déneigement avec près de 1200 km de routes et autoroutes sécurisées pour le public, lors de la saison hivernale.

«Cette transaction permet à DUROKING de consolider son positionnement dans les services publics routiers aux municipalités et au gouvernement provincial (MTQ) au travers de nos activités de déneigement autoroutier, municipal et commercial», précisait Mathieu Kingsbury, président de l’entreprise. «Nous visons à proposer une offre de haute qualité et haute disponibilité dans le déneigement.»

Les synergies apportées par l’ajout des activités de transport du groupe Nepveu renforceront la couverture géographique de l’entreprise.

Le groupe Nepveu est un intervenant de référence depuis plusieurs années dans le déneigement pour le MTQ et de nombreuses municipalités de la couronne nord de Montréal. Disposant d’une flotte imposante, le groupe Nepveu est en mesure de répondre aux besoins quotidiens de ses clients.

Le Groupe DUROKING, une entreprise à propriété 100% québécoise, offre des services variés tels que l’excavation, la préparation des sols, les égouts et aqueducs et les services spécialisés connexes. L’entreprise a connu une forte croissance au cours des dernières années et compte aujourd’hui plus de 425 employés.

Source: Groupe DUROKING

 

Lafarge élargit son portefeuille de béton hautes performances avec Dynamax
Après 60 ans d’expérience en tant qu’expert du béton au Canada, Lafarge annonçait récemment le lancement de Dynamax, un nouveau béton mondial à haute performance.

«C’est la prochaine étape pour nous assurer que nous fournissons des solutions pour la construction canadienne», expliquait Brad Kohl, président-directeur général et président de Lafarge Canada dans l’Ouest canadien.

Le béton à hautes performances (BHP) répond à des exigences de performance et d’uniformité uniques et exigeantes qui ne sont pas atteintes par le béton conventionnel. En tant que produit de béton d’ingénierie, Dynamax tire parti des technologies exclusives de Lafarge, comme son béton autoplaçant et d’autres améliorations de performance.

«Chaque produit Dynamax est conçu grâce à une sélection rigoureuse des composants spécialisés requis, puis est soumis à des tests substantiels pour garantir que nous obtenons les performances dont nous avons besoin», expliquait Prez Skiba, vice-président et directeur général, Ready Mix chez Lafarge.

Conçu pour les projets exigeants, y compris les ponts, les arénas, les hôpitaux et les gratte-ciel extrêmes, l’incorporation de Dynamax dans la conception structurelle crée le potentiel de construire avec moins de matériaux.

«Les concepteurs peuvent désormais envisager plus fréquemment des conceptions en béton comme alternative à l’acier dans des projets à grande échelle, complexes ou créatifs. Le produit permet aux concepteurs et aux architectes de maximiser la durabilité et le cycle de vie, ainsi que l’efficacité, sans augmenter l’utilisation des ressources – essentiellement, construire plus avec moins», ajoutait monsieur Skiba.

Le potentiel d’impacts environnementaux est important. La résistance, la durabilité et la constructibilité de Dynamax signifient qu’un concepteur peut en fait utiliser moins de béton et un renforcement plus compact lors de la conception de sa structure. Moins de poutres et de colonnes et la réduction de l’épaisseur des dalles offrent des avantages de conception, mais au-delà, une utilisation réduite de matériaux cimentaires émetteurs de CO2. Ajoutez à cela l’accès facile au béton plutôt qu’à l’acier au Canada – grâce au réseau Lafarge d’un océan à l’autre – et les constructeurs verront encore plus leurs émissions de GES diminuer.

«Nous connaissons les tendances de la construction au Canada», commentait David Redfern, président-directeur général et président de Lafarge Canada dans l’est du Canada. «Qu’il s’agisse de la planification préalable de la croissance démographique et des mégalopoles, ou du besoin essentiel de construire de manière durable, le HPC est conçu pour maximiser les opportunités d’atteindre ces nouveaux objectifs.»

Dynamax répond à toutes les exigences du code du bâtiment canadien et est disponible partout au Canada.

Source: Lafarge Canada

 

Enerkem produit du carburant d’aviation durable à partir de la biomasse forestière
Enerkem annonçait récemment la réalisation d’une percée importante en convertissant du carbone contenu dans la biomasse forestière en carburant d’aviation durable grâce à son procédé thermochimique exclusif. Cette importante étape a été franchie au Centre d’innovation d’Enerkem à Westbury, au Québec. Elle sera suivie de l’étape de démonstration qui mènera à court terme à la commercialisation. Ces travaux de recherche s’inscrivent dans le cadre du défi Visez haut organisé par Ressources naturelles du Canada et pour lequel Enerkem a été sélectionnée à titre de finaliste.

Le secteur de l’aviation représente à lui seul 3% des émissions totales de GES à l’échelle mondiale et son empreinte carbone paraît difficile à réduire. Grâce au soutien favorable prévu au titre de la réglementation sur les carburants de transport renouvelables, la production de carburant d’aviation durable à partir de matières résiduelles ultimes est devenue une solution d’avenir qui constituera la pierre d’assise des efforts de l’aviation pour réduire ses émissions de GES et les éliminer complètement en 2050.

À l’heure actuelle, le carburant d’aviation durable peut être produit à partir de plusieurs sources, les matières résiduelles, le maïs grain ou le CO2, notamment. Comme elle exploite déjà avec Shell le recours aux matières résiduelles pour son projet de Rotterdam, aux Pays-Bas, Enerkem a misé sur une 4e source dans le cadre du défi Visez haut, soit la biomasse forestière.

Les démarches pour l’homologation du carburant d’aviation produit par Enerkem sont présentement en cours auprès des instances canadiennes, américaines et européennes. Disposant déjà des infrastructures pour passer à l’étape de la commercialisation (usine à Edmonton et centre d’innovation à Westbury), Enerkem pourra ainsi procéder dès que les conditions de marché seront réunies.

L’agroforesterie permet de capter le CO2 atmosphérique et, par le biais de la photosynthèse, de l’eau et des nutriments, de convertir le carbone du CO2 en molécules constitutives de la biomasse. La transformation de cette dernière en biocarburants et en bioproduits commercialisables constitue une occasion unique d’innovation. C’est cette approche éco-responsable qui a inspiré Enerkem dans le cadre du défi Visez haut et a permis la conversion de résidus de biomasse forestière canadienne en carburant d’aviation durable.

Les avantages de cette approche sont nombreux : création de partenariat avec les communautés régionales, développement économique durable, création d’emplois et de richesse en région, détournement de l’enfouissement de la biomasse urbaine et valorisation de la biomasse forestière résiduelle.

Source: Enerkem inc.

 

Daimler Truck et TotalEnergies s’associent pour développer un écosystème hydrogène pour le transport en Europe
Daimler Truck AG et TotalEnergies annonçaient récemment la signature d’un accord sur leur engagement commun en faveur de la décarbonisation du fret routier dans l’Union européenne. Les partenaires collaboreront au développement d’écosystèmes pour les poids lourds fonctionnant à l’hydrogène, avec l’intention de démontrer l’attrait et l’efficacité du transport routier alimenté par de l’hydrogène propre et l’ambition de jouer un rôle de premier plan dans le lancement du déploiement de l’infrastructure hydrogène pour le transport.

La collaboration comprend l’approvisionnement en hydrogène et la logistique, la distribution d’hydrogène dans les stations-service, le développement de camions à hydrogène, l’établissement d’une base de clients ainsi que d’autres domaines. TotalEnergies a notamment l’ambition, d’ici 2030, d’exploiter directement ou indirectement jusqu’à 150 stations de ravitaillement en hydrogène en Allemagne, aux Pays-Bas, en Belgique, au Luxembourg et en France.

Dans le cadre de cette collaboration, Daimler Truck fournira également des camions à pile à combustible alimentés à l’hydrogène à ses clients aux Pays-Bas, en Belgique, au Luxembourg et en France d’ici 2025. Le constructeur de camions apportera son soutien à ses clients pour leur garantir une facilité d’utilisation et un temps de fonctionnement très compétitif.

Afin de développer ces projets et d’établir le transport à base d’hydrogène comme une option viable, les partenaires souhaitent étudier conjointement les moyens de réduire le coût total de possession (TCO) des opérations des camions à hydrogène, conformément à leur approche commune de collaboration avec les autorités sur le cadre réglementaire dans l’Union européenne. Daimler Truck et TotalEnergies sont membres du consortium H2Accelerate. Ils restent pleinement engagées à travailler avec le consortium, un véhicule clé pour soutenir le déploiement du transport à l’hydrogène en Europe au cours de la prochaine décennie.

Source: Daimler Truck

 

Partenariat pour Ecoverse et Équipements Cardinal
Ecoverse Industries annonçait récemment un partenariat avec Équipements Cardinal en tant que distributeur exclusif de leur gamme complète d’équipement pour le Québec et les provinces de l’Atlantique.

«Nous avons toujours eu une forte présence au Québec et avons d’excellents clients là-bas ainsi que dans les provinces de l’Atlantique. Considérant l’effort continu au niveau national pour le recyclage, le compostage, et la diminution de l’enfouissement, nous sommes ravis de pouvoir utiliser les connaissances de Cardinal, et leur présence sur le marché, pour continuer à développer cette empreinte», déclarait le président d’Ecoverse, Hugh Fagan.

«Cardinal compte plus de 40 ans d’expérience en distribution d’équipement et service après-vente avec des infrastructures bien établies sur ce territoire», ajoutait Pascal Labranche, président de Cardinal, exprime son enthousiasme en citant l’expérience de Cardinal dans l’industrie et ses connaissances régionales.

«Il est important pour notre entreprise de représenter un fabricant qui partage nos valeurs et notre vision. Dans un monde très compétitif, la façon ultime de se démarquer auprès de la clientèle réside dans la façon de traiter les clients utilisateurs une fois la vente conclue et l’équipement livré. Et nous nous sentons en confiance avec Ecoverse!», concluait Karie Bernèche, vice-présidente de Cardinal.

Cardinal, dont le siège social est à Angliers au Témiscamingue, possède 5 succursales situées en Ontario, au Québec et au Nouveau-Brunswick. L’entreprise fondée en 1980 conçoit, fabrique et distribue des équipements sous les marque Cardinal, Sawquip International, BM&M, Schutte-Buffalo, CSE Bliss et plus encore.

Source: Ecoverse Industries

 

XCMG signe avec Vale pour accélérer l’adoption de pratiques minières vertes
XCMG Machinery, une filiale de XCMG annonçait récemment la signature d’un protocole d’entente avec Vale S.A. Brazil, une société minière de calibre mondial, pour la fourniture potentielle d’équipements miniers et d’infrastructure, incluant des équipements autonomes à zéro émission, afin d’accélérer l’adoption de pratiques minières vertes. Selon le protocole, Vale recevra les 2 premiers camions à batterie de 72 t, qui seront mis à l’essai au cours du premier semestre de 2022. Un camion minier électrique de 240 t à zéro émission sera également livré avant la date convenue.

«La protection de l’environnement est essentielle au bonheur humain et constitue la force motrice qui permet aux entreprises de concrétiser un développement durable. À titre d’entreprise de renommée mondiale qui développe et fabrique des ensembles complets d’équipement grand-format pour l’exploitation minière à ciel ouvert, XCMG considère la machinerie propulsée par les nouvelles énergies vertes et alternatives comme la voie à suivre pour le futur. Nous sommes également heureux de constater que Vale considère le développement vert - notamment l’exploitation minière à faibles émissions de carbone et à émissions nettes nulles – comme un objectif stratégique essentiel à son propre développement», déclarait Hanson Liu, vice-président de XCMG Machinery.

«Cette entente s’aligne avec l’objectif de Vale de réduire de 33% ses émissions de carbone de portée 1 et 2 d’ici 2030 et d’atteindre la carboneutralité d’ici 2050; elle renforce notre ambition de montrer la voie en matière d’exploitation minière à faibles émissions de carbone, ajoutait Alexandre Pereira, vice-président directeur des Solutions d’affaires globales de Vale. «Vale considère également ce partenariat avec XCMG Machinery comme une étape importante dans l’approfondissement de son partenariat à long terme et mutuellement profitable avec la Chine, celui-ci remontant à 1973 lorsque Vale envoyait son premier envoi de minerai de fer en Chine.»

Le protocole d’entente a été signé par Sam Shang, directeur général adjoint de XCMG Import and Export Co., Ltd, et par Antonio Cardoso, chef de l’approvisionnement pour la Chine chez Vale, dans le contexte des célébrations du 25e anniversaire du jumelage entre l’État brésilien de Minas Gerais et la province chinoise de Jiangsu.

Après la signature de ce protocole d’entente, XCMG mettra sur pied une équipe spéciale chargée de renforcer la coopération et les communications avec Vale, dans le but de promouvoir conjointement la protection de l’environnement à l’échelle mondiale et de stimuler le développement économique vert et durable.

XCMG est une entreprise multinationale chinoise spécialisée dans la fabrication de machinerie lourde, en affaires depuis 78 ans. L’entreprise est le 3e plus important fabricant de machinerie de construction à l’échelle mondiale.

Source: XCMG

 

Industrie 4.0 de nouveau au cœur des débats – transformation numérique dans l’industrie minière
La pandémie de COVID-19 a eu de profondes répercussions sur nos vies qui ne se limitent pas aux questions liées à la santé. Elle a contraint toutes les industries à repenser les processus opérationnels et les principes fondamentaux de l’entreprise, et l’une des conséquences les plus remarquables est l’accélération des stratégies de transformation numérique.

Dans l’industrie minière, où l’adoption de l’Industrie 4.0 accuse depuis toujours un retard par rapport à d’autres industries, les mesures restrictives que la pandémie a imposées ont servi de sonnette d’alarme en faveur de l’automatisation et de la connectivité. Étant donné qu’une grande partie de la main-d’œuvre devait travailler à domicile, les sociétés minières ont dû évaluer leurs processus et leurs technologies afin d’adopter la transformation industrielle qui leur permettrait d’accroître l’agilité et l’efficacité opérationnelle.

De toute évidence, aucune connectivité ne peut se substituer complètement à l’être humain dans l’exploitation minière, mais les sociétés ont découvert que de nombreuses tâches peuvent être accomplies à distance. Ce besoin de passer à l’ère numérique n’a pas été éprouvé seulement dans l’industrie minière; en effet, 63% des cadres supérieurs et des chefs de file de la technologie ont affirmé dans un récent sondage que la COVID-19 a accéléré leurs efforts visant à réaliser la transformation numérique. Parmi les personnes interrogées, 49% ont déclaré que la transformation numérique n’était devenue une priorité qu’après le début de la pandémie.

Dans l’industrie minière, l’accélération du processus de numérisation s’est manifestée de diverses façons, principalement par l’automatisation industrielle et la mise en œuvre de systèmes de gestion des données à distance conçus pour améliorer les opérations quotidiennes et préparer le terrain à l’entretien prédictif. La connectivité à distance peut être appliquée de diverses manières dans l’industrie minière, du suivi des actifs et des travailleurs à la surveillance des équipements en passant par les opérations de dépannage. Relativement à ce dernier, les techniciens sur site peuvent désormais communiquer à distance avec les ingénieurs qui les guident à travers les étapes de réparation ou de redémarrage d’un équipement.

La transformation numérique n’est pas une tâche facile. Cela nécessite beaucoup de planification et de clairvoyance. Il faut, en effet, remplacer les technologies et les équipements électriques d’antan et procéder à la mise à jour des protocoles de communication.

Afin de favoriser la convergence des TI/TO et des activités connexes, l’industrie minière déploie l’Internet industriel des objets (IIoT) et des réseaux informatiques de périmètre. Les réseaux IIoT transmettent les données recueillies par des capteurs sur place et des réseaux de périmètre, ce qui permet de traiter et d’analyser les données en temps réel de façon à ce qu’elles soient aussi proches des sources et des utilisateurs que possible.

Graybar Canada met à la disposition des clients de l’industrie minière les outils nécessaires avec un ensemble complet de services, de la conception et de la planification à l’exécution en passant par la gestion après-mise en œuvre.

La collaboration avec Schneider Electric a permis à Graybar de fournir des systèmes et des services pour optimiser le rendement des actifs et favoriser le travail à distance.

Source: Schneider Electric

 

Cummins investit dans Sion Power
Sion Power, l’un des principaux développeurs de batteries rechargeables de nouvelle génération, a conclu un accord avec Cummins Inc. afin de concevoir et fournir des cellules de batterie à partir de sa technologie exclusive de lithium-métal Licerion® Electric Vehicle (EV), pour les applications de véhicules électriques commerciaux. Dans le cadre de cet accord, Cummins a investi dans Sion Power.

Sion Power s’engagera ainsi dans un programme de développement pluriannuel portant sur la conception et la fourniture de cellules de batterie en lithium-métal grand format, qui seront utilisées dans les blocs-batteries de Cummins. Les batteries développées par Cummins seront intégrées à ses groupes motopropulseurs électriques destinés aux véhicules commerciaux.

«Licerion® de Sion Power est une technologie habilitante destinée aux futures offres de véhicules électriques commerciaux, de Cummins. Cummins s’impose comme le partenaire idéal de Sion Power pour encourager cette nouvelle génération de mobilité électrique, et soutenir amplement la décarbonation du secteur des transports», déclarait Tracy Kelley, présidente-directrice générale de Sion Power.

La composition chimique des batteries haute énergie de Sion Power est un élément important de la feuille de route de Cummins, visant à électrifier les produits de la société, destinés aux véhicules commerciaux. Basée sur la technologie exclusive d’anodes en lithium-métal, de Sion Power, et intégrant son processus de fabrication breveté, la cellule offre une batterie rechargeable robuste et durable aux applications exigeantes de Cummins.

«Nos clients font appel à Cummins pour fournir les groupes motopropulseurs électriques les plus robustes au monde», soulignait Amy Davis, vice-présidente de Cummins et présidente du segment New Power de la société. «Nous avons besoin de technologies de batterie, aptes à répondre aux attentes en termes de performance et de coûts, pour les cycles de service particulièrement exigeants des véhicules commerciaux.»

Source: Cummins Inc.

 

Le Port de Montréal lance son appel de qualifications international pour son projet d’expansion à Contrecœur
L’Administration portuaire de Montréal (APM) lançait le 23 novembre dernier, l’appel de qualifications pour la conception-construction-financement-exploitation et entretien (CCFEE) du projet. Celui-ci demeurera ouvert aux acteurs de l’industrie. Plus d’une centaine de participants ont d’ailleurs assisté à une séance technique virtuelle d’information, ce qui démontre l’intérêt marqué de la communauté d’affaires envers le projet.

Le futur terminal à conteneurs de Contrecœur est appelé à jouer un rôle crucial dans le développement du corridor commercial stratégique du Saint-Laurent et dans l’approvisionnement du Québec, de l’Ontario et du Midwest américain. Il s’agira d’un terminal vert, moderne et innovant qui offrira notamment une large place à l’électrification de ses installations.

Cette étape du processus d’approvisionnement permettra de sélectionner un maximum de 3 soumissionnaires pouvant participer à l’appel de propositions, qui devrait se dérouler au courant du second trimestre de 2022.

Source: Administration portuaire de Montréal

 

AMCS fait l'acquisition de Dossier Systems
AMCS annonçait récemment avoir fait l'acquisition de Dossier Systems pour un montant non divulgué.

La société Dossier Systems, basée à Philadelphie, aux États-Unis, est un fournisseur de solutions logicielles pour la gestion de la maintenance des flottes destinées à l'industrie des transports. La solution nuagique de Dossier automatise le contrôle et la gestion des véhicules et autres actifs de la flotte. Elle utilise des données en temps réel pour libérer le potentiel caché en termes de productivité et d'économies de coûts, via de puissants rapports personnalisables. Le logiciel de gestion de la flotte de Dossier aide les entreprises à réduire les coûts liés aux temps d'arrêt et à l'entretien, à prolonger la durée de vie des équipements, à réduire les coûts liés au stock de pièces détachées et le coût desdites pièces, à accroître la productivité et à réduire les dépenses liées au carburant et aux pneus.

Suite à cette acquisition, l'équipe de Dossier Systems, qui compte près de 50 professionnels et leur équipe de gestion chevronnée, rejoindra AMCS. Plus de 750 nouveaux clients viendront s'ajouter à la base de clients existante d'AMCS.

«Nous nous réjouissons d'élargir notre activité avec l'acquisition de Dossier Systems, une marque qui a acquis une notoriété nationale en Amérique du Nord, en tant que l'un des noms les plus réputés du secteur des logiciels de gestion de la maintenance de flotte. Cette acquisition va nous permettre de fournir et de mettre en place la solution SaaS unique de maintenance de flotte de Dossier à l'échelle mondiale», disait Jimmy Martin, président-directeur général et cofondateur d'AMCS Group. «Nous allons apporter cette solution sur la plateforme AMCS, sur laquelle nous prévoyons des intégrations avec nos solutions actuelles y compris ERP, transport intelligent smart dispatch, main d'œuvre mobile, technologie des véhicules et optimisation intelligente des itinéraires. Ainsi, les consommateurs tirent profit d'un ensemble unique de capacités intégrées. Nous sommes impatients d'accueillir les nouveaux membres de l'équipe et de les intégrer au sein d'AMCS, tout en poursuivant nos innovations et notre croissance en réponse à la demande mondiale.»

«Je suis très enthousiaste à l'idée que notre société intègre AMCS. Je crois que nos clients et notre personnel peuvent aspirer à un avenir radieux. Personnellement, c'est pour moi un honneur d'avoir eu l'occasion de diriger jusqu'ici notre formidable équipe. La réputation d'excellence de Dossier dans le domaine de la gestion de la maintenance de la flotte a été acquise grâce à d'importants efforts et un profond dévouement, depuis la création de l'entreprise en 1979. Je prévoie que sa réputation d'excellence perdure sous la direction de Jimmy. Dossier est entre de bonnes mains», ajoutait Jack Boetefuer, président-directeur général et propriétaire de Dossier Systems.

AMCS a son siège à Castletroy, dans le comté de Limerick, en Irlande. La société, qui possède des bureaux en Amérique du Nord, en Europe et en Australie, emploie plus de 700 personnes dans 11 pays. AMCS est un chef de file mondial des technologies logicielles et de véhicules intégrées destinées aux secteurs des déchets, du recyclage et des ressources. Elle propose des solutions d'optimisation au marché élargi des transports et de la logistique. AMCS aide plus de 3000 clients dans 22 pays à réduire leurs coûts d'exploitation, à accroître l'utilisation de leurs actifs, à optimiser leurs marges et à améliorer leur service client. Leurs solutions logicielles et SaaS d'entreprise promeuvent l'innovation numérique dans le cadre de l'économie circulaire émergente, dans le monde entier.

Source: AMCS

Industry News


 

Holcim Launches DYNAMax High-Performance Concrete
Holcim recently announced the introduction of DYNAMax delivering high strength, durability and rigidity with design freedom and sustainability. The latest global concrete innovation coming out of Holcim’s R&D Center, DYNAMax will be launched in close to 10 markets across Europe, Latin America, North America and Asia Pacific in 2022. Delivering high performance and design freedom in a sustainable way, DYNAMax is suitable for a broad range of applications, from complex infrastructure to high-rise buildings.

“I’m excited by the launch of our DYNAMax high-performance concrete, advancing our global range of innovative and sustainable building solutions. With today’s population and urbanization trends, DYNAMax is an ideal material to build smarter cities. It offers high performance to build more with less with no compromise on aesthetics and functionality,” said Jan Jenisch, CEO Holcim.

DYNAMax is the ultimate performance concrete for demanding construction projects. It enables smart design, with thinner and longer structures and higher functionality. With optimal material use, it allows more usable space and greater variability in floor plans. Its durability minimizes maintenance and lifecycle costs of a building. Its sustainable footprint is driven by reduced material use, local production and short transport routes as well as its circular and fully recyclable profile.

DYNAMax offers the broadest range of high-performance concrete, delivering superior compressive strength along with additional technical benefits from rigidity to durability. With its ultimate high performance, DYNAMax offers value to all stakeholders across the construction value chain, from architects and designers to homeowners.

Source: Holcim

 

Bechtel Presents Hexagon with Supply Chain Recognition Award
Hexagon’s PPM division, a global provider of engineering software for the design, construction and operation of plants, ships and offshore facilities, has been recognized by one of its longtime customers as a recipient of Bechtel Corporation’s 2020/2021 Supply Chain Recognition Award.

Companies were evaluated on multiple factors, including: overall performance, ability to deliver quality services, and meeting or exceeding expectations in aspects of safety, performance, technical expertise and environmental compliance. 

Hexagon software plays a key role at Bechtel from engineering design and data management, structure and piping analysis, project controls and completions across Bechtel’s Global Business Units. The partnership Hexagon’s PPM division has built with Bechtel is rooted in a lengthy history of jointly working through challenges that invariably manifest with such a large software footprint. 

“Hexagon is elated to receive such a unique honor from one of the world’s largest EPC firms. We have stood shoulder-to-shoulder with Bechtel for more than 2 decades and look forward to accelerating future results as a Bechtel partner. We look forward to continued collaboration with Bechtel,” said Mattias Stenberg, president, Hexagon’s PPM division.

“The partnerships we have with our subcontractors and suppliers are fundamental in delivering projects to our customers,” said Tarek Amine, Bechtel’s manager, Procurement & Contracts. “Collaboration with subcontractors and suppliers enhances our ability to align to our customers’ goals, achieve their objectives and deliver a lasting positive impact in the communities where we live and work.”

As a global partner in engineering, procurement and construction, Bechtel is committed to building positive, long-term relationships with key suppliers and subcontractors to facilitate a culture of responsible procurement and drive innovation in the industry.

Bechtel is an engineering, construction and project management partner to industry and government. Since 1898, it has helped customers complete more than 25,000 projects in 160 countries on all 7 continents that have created jobs, grown economies, improved the resiliency of the world’s infrastructure, increased access to energy, resources, and vital services, and made the world a safer, cleaner place.

Source: Bechtel

 

Graham to Create Western Canada’s Largest Industrial Services Company
Graham Group of Companies recently announced an agreement with global infrastructure consulting firm AECOM to acquire the North American assets of AECOM’s Energy Operations and Maintenance Division (EOM).

The acquisition, subject to regulatory approvals expected to be completed by the end of January 2022, will significantly expand Graham’s capacity to provide maintenance, turnaround, fabrication and sustaining capital services for major energy, industrial and petrochemical companies in Western Canada, Ontario, and the U.S.

“The acquisition of AECOM’s EOM Division is part of Graham’s strategic plan for expanding and diversifying our industrial operations across North America,” said Andy Trewick, Graham’s president and CEO. “It dramatically enhances our ability to provide one-stop services for major industrial clients, from initial construction through lifetime asset maintenance.”

Acquiring AECOM’s EOM Division will immediately boost employee-owned Graham’s annual revenues by more than $550 million, making it Canada’s 3rd largest construction company and one of North America’s top 50 largest construction companies, providing access to a 3,000-worker pool of skilled labor through allied subcontractors. Post-acquisition, the company will be a leading player in the industrial services sector in Western Canada, creating opportunities for growth there, in Ontario and the U.S. Headquartered in Calgary, Alberta, the acquisition of the EOM Division reflects confidence in the Western Canadian economies and in the case of Alberta, a favorable business climate. 

The acquisition coincides with surging energy demand and economic growth as the world recovers from the 2020 pandemic recession. It also positions Graham to play a leading role, in partnership with large energy and petrochemical producers, in accelerating the transition to a lower carbon economy and advancing Canada’s national objective of Indigenous reconciliation through meaningful resource industry partnerships with Indigenous groups.

“Through more than 9 decades in the construction business, Graham has a long and proud history of building industrial infrastructure – the mines, refineries, pipelines, petrochemical plants, power generation and hydroelectric facilities that have driven economic growth and prosperity across the continent,” said Cecil Dawe, executive vice president of Graham’s Industrial Division. “Graham was an early pioneer in building alternate energy infrastructure. The addition of the EOM Division expands our capability to build and maintain the energy and industrial infrastructure of the 21st century, building on Graham’s expertise delivering wind farms, LNG plants, biofuel refineries and carbon capture and storage facilities. Bringing in EOM’s operations and skilled workers to our team of allied subcontractors raises our game to a whole new level for our clients and our Indigenous partners, and firmly establishes our company as a leader in North American industrial construction and services.”

Source: Graham Group of Companies

 

Urban Life Solutions Acquires Forest Ridge Landscaping in the GTA
Urban Life Solutions Inc. recently announced the combination and merger of Forest Ridge Landscaping Inc. into its operations.

Founded over 22 years ago, Forest Ridge Landscaping is one of the most respected landscape entities operating in the Greater Toronto Area (GTA). With 3 separate operating hubs, Forest Ridge provides comprehensive coverage to the north of Toronto and connected areas. The company provides year-round maintenance, snow and ice management, landscape enhancements, and several other specialized outdoor property services.

“When we first met with the current management of Urban Life Solutions and Signal Hill Equity Partners, it didn’t take long for us to realize that we had the good fortune to connect with like-minded individuals who experienced the same challenges as us and were achieving remarkable success. We are a family-based business and we founded Forest Ridge Landscaping with the moniker dream, build, cherish, and that has now been reinvigorated! Coming together with Urban Life Solutions provides an opportunity to expand the vision of bringing quality services combined with wonderful team members that look to expand across Canada and into the U.S.,” commented Gerry Visco, owner and president of Forest Ridge Landscaping.

“It is extremely exciting to see our company continue to evolve into a National Outdoor Service Solution Provider. Bringing Forest Ridge onto our growing team gives us a great springboard into the GTA as we continue to expand our presence. As a Canadian company we are all proud to find a way to bring the best together under one brand, with one common goal,” stated Steve Wheatcroft, CEO of Urban Life Solutions. “As we grow, it is key that we find quality partners like Gerry and the Forest Ridge team to continue to build our brand and service offering. We know that top quality companies with great teams behind them add value, not only to us, but to the great clients we work with daily.”

Urban Life Solutions currently provides snow and ice management, landscape maintenance, landscape enhancements, waste collection, street sweeping, and asphalt maintenance to over 110 cities, towns, and municipalities across Canada.

Source: Urban Life Solutions Inc.

 

Hatz Buys Technology Start-up
Motorenfabrik Hatz recently announced the acquisition of the technology start-up Inecosys. The young company from Munich, Germany, is specialized in developing innovative control and electronics systems. This step has secured more expertise and know-how for drive solutions of the future for Hatz.

By acquiring the technology start-up Inecosys in July, the drive specialist has now added the next building block to its innovation strategy.

“At the moment, we are busy transforming ourselves from being a diesel engine specialist into an open technology drive manufacturer. Even if our engines already meet the strictest exhaust emission standards and are the benchmark in their class — our long-term objective, apart from emission-reduced combustion engines, is in particular zero-emission operation for our drives,” said Bernd Krüper, Hatz CEO.

The takeover of Inecosys is the latest highlight in the Hatz innovation offensive.

“The products of tomorrow will feature full electronic control and their own artificial intelligence. In future, our planning will also integrate hybrid solutions and electric drives along with alternative fuels. The know-how of our latest company addition will provide us with enormous support in converting these visions into market-ready innovations,” added Dr.-Ing. Simon Thierfelder in explaining the future path of Motorenfabrik Hatz.

Inecosys was established in 2014 by 3 doctoral candidates at the Technical University Munich. Currently, it employs 8 people at the Munich Technology Center MTZ. The last 7 years have seen several of the big names in the automotive and engine industry become customers of the young company.

Source: Motorenfabrik Hatz

 

Ecoverse and Cardinal Equipment Announce Partnership
Ecoverse Industries is pleased to announce that they have partnered with Cardinal Equipment as the sole distributor for the full line of Ecoverse equipment in Quebec and the Atlantic Provinces.

The partnership is effective immediately, and Cardinal will be responsible for all sales, rentals, parts, and service.  Ecoverse President Hugh Fagan said this is a great strategic move for Ecoverse and its brands.

“We have always had a strong presence in Quebec and have some great existing customers there and through the Atlantic Provinces.  With the continued national focus on recycling, composting and landfill avoidance, we are excited to utilize Cardinal’s knowledge and market presence to continue to grow that footprint.”

“Cardinal has over 40 years of experience in equipment distribution and after-sales service with well-established infrastructures in this territory,” said Cardinal president Pascal Labranche.

"The decision to partner with Ecoverse was based on the quality of Ecoverse products and shared company values," said Vice President Karie Berneche.
“Representing a company that shares our values and vision is something we place a lot of importance on,” Berneche said. “In a very competitive world, the ultimate way to stand out lies in the way we treat our customers once the sale is concluded and the equipment is delivered. With Ecoverse, we feel confident!”

Cardinal, headquartered in Angliers, Quebec, has 5 locations from which they support their customer base.  Founded in 1980, they design, manufacture, and distribute equipment under the Sawquip Brand and are the authorized dealers of the brands Boxer, and BM&M in their coverage area.

Ecoverse, based in Avon, Ohio, is the sole supplier for Doppstadt Shredders, Grinders and Trommels, Backhus Compost Turners, Backers Star Screen, the EcoSift Density range, EcoStack Conveyors, Tiger Depack, and others in their extensive environmental recycling equipment offering.

Source: Ecoverse Industries

 

Cummins Invests in Sion Power
Sion Power, a leading developer of next-generation rechargeable batteries, has entered into an agreement with Cummins, a global leader in the development of powertrains and powertrain-related components, to design and supply battery cells based on its proprietary Licerion® Electric Vehicle (EV) lithium metal technology for commercial electric vehicle applications. In connection with the agreement, Cummins has made an investment in Sion Power.

Under the agreement, Sion Power will engage in a multi-year development program to design and supply large-format lithium metal battery cells for use in Cummins battery packs. The batteries developed by Cummins will be integrated in its electric powertrains for commercial vehicles.

“Sion Power’s Licerion® is an enabling technology for the Cummins’ future electric commercial vehicle offerings. Cummins is an ideal partner for Sion Power to enable this next generation of electric mobility and significantly support the decarbonization of the transportation industry,” said Tracy Kelley, Sion Power CEO.

Sion Power’s high-energy battery chemistry is an important component of Cummins’ roadmap to electrify the company’s commercial vehicle products. Based on Sion Power’s proprietary lithium-metal anode technology and incorporating its patented manufacturing process, the cell provides a robust, long-lasting rechargeable battery for Cummins’ demanding applications.

“Our customers rely on Cummins to provide the most robust electric powertrains in the world,” said Amy Davis, vice president at Cummins and president of the company’s New Power segment. “We need battery technologies that will meet the performance and cost expectations for tough, commercial vehicle duty cycles.”

Sion Power advances the rechargeable battery industry with its Licerion® technology. Licerion® is an advanced approach to lithium-metal batteries containing twice the energy in the same size and weight battery, compared to a traditional lithium-ion battery. As a result, Licerion® batteries have the potential to significantly enhance the performance of commercial and consumer electric vehicles.

Source: Cummins Inc.

 

Holcim Launches DYNAMax High-Performance Concrete to Build More with Less
Holcim introduces DYNAMax, the ultimate performance concrete, delivering high strength, durability and rigidity with design freedom and sustainability.

The latest global concrete innovation coming out of Holcim’s R&D Center, DYNAMax will be launched in close to ten markets across Europe, Latin
America, North America and Asia Pacific in 2022. Delivering high performance and design freedom in a sustainable way, DYNAMax is suitable for a broad range of applications, from complex infrastructure to high-rise buildings.

“I’m excited by the launch of our DYNAMax high-performance concrete,
advancing our global range of innovative and sustainable building solutions. With today’s population and urbanization trends, DYNAMax is an ideal material to build smarter cities. It offers high performance to build more with less with no compromise on aesthetics and functionality,” said Jan Jenisch, CEO Holcim.

DYNAMax is the ultimate performance concrete for demanding construction projects. It enables smart design, with thinner and longer structures and higher functionality. With optimal material use, it allows more usable space and greater variability in floor plans. Its durability minimizes maintenance and
lifecycle costs of a building. Its sustainable footprint is driven by reduced material use, local production and short transport routes as well as its circular and fully recyclable profile.

DYNAMax offers the broadest range of high-performance concrete, delivering superior compressive strength along with additional technical benefits from rigidity to durability. With its ultimate high performance, DYNAMax offers value to all stakeholders across the construction value chain, from
architects and designers to homeowners.

Source: Lafarge Canada

 

Hat-Trick for JCB as Hydrogen Engine wins Top Award
JCB’s super-efficient hydrogen engine has won one of the oldest and most prestigious awards in British automotive engineering honouring technical achievement.

At a ceremony in London, JCB Chairman Lord Bamford was presented with the Royal Automobile Club’s Dewar Trophy for the company’s development of a hydrogen fuel motor. It is the third time that JCB’s innovations have been honoured with the Dewar Trophy.

“JCB has been a pioneer in terms of powertrain development since it started building its own engines in 2004. That ethos has continued with its latest hydrogen-fuelled engines, which are an inspiring combination of current expertise and next-generation technology,” said John Wood MBE, Chairman of the Dewar Technical Committee.

“We’re extremely proud that the Royal Automobile Club has chosen to present JCB with the Dewar Trophy for the third time.  Our new hydrogen-fuelled engines can be put into production relatively quickly and it’s an important and pioneering step towards a zero-carbon future, and testament to the amazing abilities of our British engineers,” said Lord Anthony Bamford.

JCB’s purpose-engineered zero CO2 hydrogen fuel motor was designed after a challenge to the company’s engineers from Anthony Bamford. The newly designed motor harnesses JCB’s existing expertise and supply chain infrastructure. The company is investing £100 million ($169 million) in the project and has two prototype hydrogen fuelled machines on test: a backhoe loader and a Loadall telescopic handler.

Presented to the Club in 1904 by Sir Thomas Dewar MP, and since 1957, the Dewar Trophy has been presented in recognition of ‘an outstanding British technical achievement in the automotive field during the preceding year’. In 2019 JCB was recognised for the launch of the 19C-1E electric mini excavator. In 2007, JCB won the Dewar Trophy after the JCB Dieselmax team set a diesel-powered Land Speed Record of 350.092mph on the Bonneville Salt Flats, USA.

Source: JCB

 

SOS Location/SOS Equipment is the new Multitel Pagliero distributor in Canada
Italian truck-mounted platform and spider lift manufacturer Multitel Pagliero recently appointed SOS Location/SOS Equipment as its new distributor for Canada.

SOS Location/SOS Equipment, which is based just south of Montreal in Longueuil, is a specialist access equipment provider that offers sales, rental, transportation and maintenance services across Quebec.

“The partnership with SOS Location/SOS Equipment allows us to have an already established presence in the Canadian market, and the fact that the company works with other Italian companies has reinforced our choice,” said Roberto Marangoni, international sales manager of Multitel Pagliero.

“Our team is proud to pursue our vision of growth with the Multitel Pagliero team and products. We sense in every conversation their dedication and vision for the future of the access industry," said Philip Lavigne, President and CEO of SOS Location/SOS Equipment. “The rental market and users in all industries will be delighted with the weight capacity of the basket, models versatility, product quality and light weight units that will now be available on our North American vehicles.”

SOS Location/SOS Equipment is a distributor for the Italian manufacturers Palazzani, Platform Basket and AlmaCrawler. The company also stocks access equipment made by Genie, Dinolift, Skyjack and JLG.

Source: SOS Équipement/SOS Location

 

AMCS Acquires Dossier Systems
AMCS, a leading global supplier of integrated software and vehicle technology for the waste, recycling, and resource industries, recently announced that it has acquired Dossier Systems, Inc. for an undisclosed amount.

Dossier Systems, based in Philadelphia, Pennsylvania, is a recognized pioneer and leading provider of intuitive fleet maintenance management software solutions for the surface transportation industry. Its cloud-based solution automates the control and administration of fleet vehicles and other assets. It uses real-time data to unlock the hidden productivity and cost savings potential through powerful, customizable reports. Dossier fleet maintenance software helps companies to reduce downtime and maintenance costs, extend life of equipment, reduce parts costs and inventory, increase productivity, and reduce fuel and tire costs.

Following the acquisition, the Dossier Systems’ team of almost 50 professionals, including their seasoned management team, will join AMCS. Over 750 new customers will be added to the existing AMCS customer base.

“We are very excited to expand our business with the acquisition of Dossier Systems, a brand that has earned a national reputation in North America as one of the most trusted names in the industry for fleet management maintenance management software. This acquisition will enable us to deliver and support Dossier’s unique SaaS solution for fleet maintenance on a global scale. We will be bringing the solution to the AMCS Platform where we envision integrations with our current solutions including ERP, smart dispatch, mobile workforce, vehicle technology and route optimization. So customers can benefit from a unique set of integrated capabilities. We look forward to welcoming new team members and integrating our combined teams under AMCS while continuing to innovate and grow in response to global demand,” said Jimmy Martin, CEO and founder of the AMCS Group.

“I’m excited for Dossier to become part of AMCS and believe our customers and staff can look forward to a bright future. Personally, I’m honored to have had the opportunity to lead our wonderful team to this point. Dossier’s reputation for excellence in fleet maintenance management has been earned through lots of hard work and dedication going back to our beginnings in 1979 - I fully expect that to continue under Jimmy’s leadership. Dossier is in good hands,” added Jack Boetefuer, CEO and owner of Dossier Systems.
AMCS is headquartered in Castletroy, Co Limerick, Ireland with offices in North America, Europe and Australia employing over 700 people across 11 countries. AMCS is a global leader of integrated software and vehicle technology for the waste, recycling and resource industries and offers optimization solutions to the broader transport & logistics market.

Source: AMCS

 

Canadian Wins First Prize in the Young Tunneller Category at
7th Edition of the ITA Tunnelling Awards
Since 2015, the ITA Tunnelling and Underground Space Awards international competition seeks and rewards the most ground-breaking innovation and outstanding projects in tunnelling and underground construction. Due to the recent global pandemic which impacted international travels, this edition was held online through a dedicated platform and awarded the best achievements in the industry, through 7 categories.

Canadian Michael Mains stood out and won the first prize in the Young Tunneller of the Year category. He was born and raised in the small mountain town of Whistler, British Columbia. With a Bachelor of Civil Engineering from McGill University and a Master of Civil Engineering from the University of British Columbia, he began his career performing project management, analysis, design and construction supervision across the transportation, water, and building sectors. Since then, his passion for tunnelling has led him to work on some of the biggest projects in the world, across 4 different countries, practice in 2 languages, obtain multiple licensures, and bring that in valuable global experience back to Canada.

For the companies he has worked for, Michael Mains not only assumes leadership roles on a project level but has a demonstrated history of leading internal working groups on various technical subjects and has written several internal company design manuals on a variety of tunnel related subjects.

Source: International Tunnelling and Underground Space Association - ITA AITES

 

 

Partagez sur Facebook / Share on Facebook    


© InfraStructures - Tous droits réservés - All rights reserved